Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

ЕК готви законови промени в полза на потребителите

08.06.2017

Европейската комисия представи анализ на правилата на Европейския съюз в областта на защитата на потребителите и търговията. Този доклад ще послужи като основа за по-нататъшно подобряване на правната уредба в полза на потребителите и предприятията.

Резултатите показват, че въпреки че европейските потребители вече се ползват от силни права в това си качество, съществува възможност за подобрение, що се отнася например до прилагането на тези права или адаптирането им към ерата на цифровите технологии. Актуализирането на правилата следва също така да осигури повече правна яснота за предприятията, извършващи трансгранична дейност.

Вера Йоурова, комисар на ЕС по въпросите на правосъдието и потребителите, заяви: „Европейските потребители са сред най-добре защитените в света. Като такива те се ползват от силни потребителски права, независимо от това дали пазаруват в собствената си държава или в трансграничен контекст. Трябва да гарантираме правилното прилагане на правата и привеждането им в съответствие с бързо развиващите се нужди в ерата на цифровите технологии. С предстоящите предложения ще гарантираме превръщането на тези права в реалност както в онлайн, така и в офлайн среда.“

Правилата в областта на защитата на потребителите допринесоха за повишаване на доверието на потребителите. През 2016 г. близо шест от всеки десет потребители (58 %) бяха на мнение, че са добре защитени, когато купуват нещо онлайн от друга държава членка. За сравнение през 2003 г. едва един от всеки десет души (10 %) споделяше това мнение. Седем от всеки десет души съобщиха, че са се възползвали от правото на безплатна минимална двугодишна гаранция за стоките.

Установени проблеми

В анализа си Комисията установява следните проблеми, които трябва да бъдат разрешени:

  • Ограничени възможности за правна защита: Малко държави предлагат на потребителите ефективни гражданскоправни средства за защита в случаите, когато те са били жертва на нелоялни търговски практики. В някои държави предприятията и организациите на потребителите не могат да предявяват искове за преустановяване на нарушения и по този начин да сигнализират за неправомерно поведение. Държавите членки продължават да имат различни подходи по отношение на колективната защита.
  • Различия в прилагането на правилата от страна на държавите членки: Между държавите членки съществуват значителни различия по отношение на размера на санкциите, налагани на предприятията за нарушения на правото на ЕС в областта на защитата на потребителите, и това води до различно ниво на защита на потребителите и до липса на еднакви условия за конкуренция между предприятията.
  • Правата не са напълно адаптирани към света на цифровите технологии: Когато се регистрират да ползват безплатни онлайн услуги (като например облачни услуги и социални медии), потребителите не се ползват от същите права за получаване на преддоговорна информация или за отказ от договора, от които биха се ползвали, когато заплащат за такива услуги. Потребителите също така изпитват липса на прозрачност от страна на онлайн посредниците, което затруднява предявяването на техните права.
  • Слаба осведоменост относно правата на потребителите: Само четири от всеки десет души (41 %) знаеха, че имат право на безплатна поправка или замяна, ако стоките са дефектни, и само една трета от хората (33 %) знаеха, че те не трябва да заплащат или връщат продукти, които не са поискали.

Какви действия ще предприеме Комисията в бъдеще?

Комисията сега ще обмисли какви последващи действия да предприеме в следните области от правото на ЕС за защита на потребителите:

  • предоставяне на жертвите на нелоялни търговски практики на правото на договорни и/или извъндоговорни средства за защита (като например правото да прекратят договора или да им бъде възстановена заплатената цена);
  • разширяване на закрилата, предоставена съгласно Директивата относно правата на потребителите (напр. преддоговорна информация и право на отказ), посредством включване в нейния обхват на онлайн услугите, за които потребителите заплащат с личните си данни;
  • осигуряване на гаранции за информирането на потребителите, които използват онлайн платформи (пазари), относно това дали купуват от професионален търговец или от друг потребител и дали се ползват от правилата за защита на потребителите;
  • повишаване и по-добро хармонизиране на размера на санкциите за нарушения на правото в областта на защитата на потребителите;
  • подобряване на процедурата за искове за преустановяване на нарушения, за да бъдат защитени потребителите;
  • анализ на резултатите от текущата оценка на колективната защита в целия ЕС. 

Следващи стъпки

За да проучи възможностите за евентуални промени в законодателството, през 2017 г. Комисията:

  • ще публикува „оценка на въздействието от етапа на създаване“, в която се очертават вариантите за бъдеща законодателна дейност и нейното приложно поле;
  • ще проведе онлайн обществена консултация;
  • ще изготви оценка на въздействието и въз основа на констатациите от нея ще представи законодателно предложение.

Прессъобщението на Европейската комисия може да видите 
тук

Снимка www.pexels.com
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Проучване: Трудностите при онлайн пазаруване извън ЕС

    Все повече и повече европейци пазаруват онлайн, но въпреки това тяхното доверие в пазара извън ЕС остава ниско. Ново проучване показва, че причините за това са свързани с факта, че потребителите нямат информация и срещат трудности, когато нещо се обърка при покупката им.

  • Без по-високи такси за трансграничните плащания

    Ot 13 януари 2018 г., когато потребителите извършват трансгранично плащане с кредитна или дебитна карта в рамките на ЕС, търговците и банките не могат да ги таксуват повече, отколкото ако операцията е в рамките на държавата. Това важи за покупките онлайн и на място. Правилата са регулирани в ревизираната Директива ...

  • Как да върнем нежеланите подаръци?

    Подарили ли са Ви блуза в млечно розово, което ненавиждате? Или пък сте натрупали още един миксер за годишнината от сватбата? Вижте нашите съвети как може да върнете нежелания подарък.

  • Гише на пътника на летище София

    Последното гише на пътника за 2017 година беше на летище София. То се проведе на 19 декември на Терминал 2.

  • Бъдещи мениджъри на гости на ЕПЦ България

    Студенти от първи курс, специалност "Стопанско управление" с немски език в Стопански факултет на СУ "Св. Климент Охридски" бяха на посещение в офиса на Европейски потребителски център България. Дискусиите, свързани с потребителските права и онлайн търговията, се провеждат за пореден път в сътрудничество със ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [49]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре