Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Пазаруване в ЕС


Купили сте стоки от друга държава или просто искате да отидете на шопинг в някоя съседна държава? Когато купувате стоки или услуги от друга страна от ЕС, Исландия или Норвегия, вие имате същите потребителски права, както ако пазарувате от магазина във вашия град - например двегодишна гаранция. От друга страна ние предлагаме безплатно съвети, които да ви помогнат при пазаруването в чужбина.

ПАЗАРУВАНЕ В ЧУЖБИНА


Където и да пазарувате в ЕС, Исландия или Норвегия вие имате същите потребителски права, както ако пазарувате от магазин във вашия град:


Двегодишна гаранция

  • Ако закупените стоки са дефекти или не отговарят на рекламата, то вие разполагате с две години да поискате те да бъдат безплатно поправени или заменени.

(!) В България след като минат първите шест месеца от двегодишния период, може да се наложи да докажете, че дефектът е съществувал, когато сте закупили стоката. Вие сте длъжни да уведомите продавача не по-късно от два месеца от установяване на дефекта, а за услуги този срок е 14 дни. 

  • Магазините често предлагат търговска гаранция, която е включена в цената на стоката или се заплаща допълнително - например гаранция, която е валидна на територията на целия ЕС, или продължителността й е 3, 5 или повече години.
  • Търговската гаранция трябва да бъде писмена, разбираема и лесна за четене. Тя не замества минималната двегодишна гаранция, която имате по закон.

Поправка, замяна, връщане на парите 

  • Ако поправката на стоката или нейната замяна е невъзможно да бъдат извършени в разумен срок и без значителни неудобства за вас, то вие може да поискате парите си обратно или намаляване на цената.

Покупки от разстояние

  •  Когато закупите стока по пощата, телефона или по интернет от търговец, базиран в ЕС, вие имате същото право на поправка, замяна или възстановяване на сумата от продавача, каквото бихте имали, ако бяхте купили стоката от магазин.

(!) Нямате право да искате възстановяване на сумата от търговеца, ако дефектът е незначителен - например неотрязан конец или разпорен шев на дреха. 

Платете ДДС в държвата, където пазарувате

  • Като потребител - физическо лице, което пазарува в ЕС, вие трябва да платите ДДС само веднъж и то в държавата, където правите покупката.

(!) Изключение за автомобилите - когато купувате нов автомобил от друга страна в ЕС, заплащате ДДС там, където регистрирате автомобила. За повече подробности вижте раздел "Автомобили". 


Дискриминация в цените

  • Като потребители в ЕС, от вас не могат да изискват да платите за покупката на една и съща стока или услуга по-висока цена от местните жители. 

(!) Изключение се допуска само когато разликата в цената е обоснована - например от по-високи разходи за доставка.

Беше ли полезна информацията?

Как да разрешите вашия проблем, ако не сте доволни?

  • На първо място вие трябва да се свържете с продавача и да предявите рекламация за дефектния продукт или услуга. Това може да направите в търговския обект, където сте закупили стоката или в гаранционния сервиз.
  • Проверете внимателно за допълнителните права, които ви дава търговската гаранция, тъй като те са задължителни за търговеца. Например може да имате международна гаранция и да поискате поправка от местния сервиз.
  • При предявяване на рекламация винаги спазвайте сроковете - два месеца от узнаване на дефекта за стоки и съответно 14 дни от узнаване на дефекта за услуги.
  • Ако не сте доволни от начина на удовлетворяване на рекламацията, вие може да се свържете с нас, за да получите допълнителна помощ.

Ние можем:
 

  • да ви предоставим допълнително съвети по отношение на конкретния случай, включително и за вашите права в тази държава, откъдето сте закупили стоката.
  • да се свържем с търговеца и да съдействаме за разрешаване на рекламацията и решаване на проблема по взаимно съгласие.
  • да ви посъветваме да отнесете спора до извънсъдебен механизъм, или ако това не е подходящо, да отнесете спора до съда. 
Остави коментар


Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре