Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Повече права: Нов договор за потребителите

28.01.2019

На 22 януари 2019 г. парламентарната комисия по вътрешен пазар подкрепи доклад за по-доброто прилагане и модернизирането на правилата на ЕС за защита на потребителите. Това е част от законодателен пакет, наречен „Нов договор за потребителите“, който предвижда промяната на четири европейски директиви. Законодателният пакет цели да намали значително разликите, които съществуват в отделните страни в Европа по отношение на защитата на потребителите, става ясно от сайта на Европейския парламент. Какво е новото?
ПОВЕЧЕ ПРАВА ОНЛАЙН

При покупка от голям онлайн магазин, където се продават стоки както от компании, така и от други потребители, купувачът ще трябва да бъде ясно информиран дали насрещната страна е търговец или друг човек. Отговорността за продаваните стоки, която носят търговците и частните лица, е различна, и затова потребителят трябва да знае с кого си има работа. 
Законодателният пакет също така налага по-голяма прозрачност на резултатите от търсенията онлайн. Потребителите ще трябва да бъдат изрично информирани, ако дадени продукти или услуги са на челните места в резултатите от търсене, само защото за това е било платено. 
Засилват се и правата на хора, които ползват „безплатни“ дигитални услуги. На практика те сключват договор, съгласно който не плащат нищо за услуги като съхранение на данни, имейл или участие в социални мрежи, но позволяват на търговците от насрещната страна да ползват техните лични данни. Новите правила регламентират, че точно както хората, които ползват платени услуги, тези, които предоставят личните си данни, ще имат право да се откажат в рамките на 14 дни.

КОЛЕКТИВНИ ИСКОВЕ

Ако един търговец наруши правата на голям брой потребители от много страни, те ще могат да потърсят компенсации, замяна или поправка колективно. Потребителите от различни страни ще могат да бъдат представлявани от една и съща организация, която не преследва печалба (например, асоциация за защита на потребителите). Освен това правото на финансова компенсация или прекратяване на договор при нечестни търговски практики ще бъде едно и също във всички страни от ЕС. Към момента в тази област има различия между страните членки.

ЕФЕКТИВНИ САНКЦИИ

Органите за защита на потребителите в отделните страни не винаги разполагат с правомощията да санкционират практики, които засягат голям брой потребители из Европа. Размерът на наказанията варира и често е твърде нисък, за да има реален възпиращ ефект. Измененията в законодателството целят да дадат на националните органи възможност да налагат координирано санкции, които са наистина способни да променят поведението на компании нарушителки.

ДВОЕН СТАНДАРТ ПРИ СТОКИТЕ

Една от нечестните търговски практики, срещу които са насочени промените в законодателството, е продажбата на стоки с еднаква марка и опаковка, но с различия в състава на стоката, без потребителят да е информиран за тези различия. 
Изследвания потвърждават, че тази практика съществува например в хранителната индустрия. На практика тя заблуждава потребителите, че купуват един и същ продукт, а всъщност това не е така.
Парламентът вече призова за мерки срещу този двоен стандарт и сега се работи върху нужните законови клаузи.

За проекта на Комисията за защита на потребителите срещу двойния стандарт на продуктите вижте повече тук

Още информация за Новия договор за потребителите - на сайта на Европейския парламент тук
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Нови правила за онлайн платформите

    Европейският парламент, Съветът на Европейския съюз и Европейската комисия постигнаха политическо съгласие за първите по рода си правила, с които се цели да се създаде справедлива, прозрачна и предвидима бизнес среда за предприятията и търговците при използването на онлайн платформи. Това става ясно от ...

  • Директорът на ЕПЦ с лекция за плюсовете и минусите на начините за плащане

    Директорът на ЕПЦ България Игнат Арсенов ще се включи във Финансовата академия за ученици. Инициативата е на Висшето училище по застраховане и финанси и VISA България.

  • Колко ще струва превод в евро от България за друга страна в ЕС?

    Плащанията в евро в страните в ЕС, където е приета общата европейска валута, са безплатни или с ниски такси. Хората от други страни в Общността вече ще могат да се възползват от евтини разплащания. ПРедстои депутатите от Европейския парламент да гласуват правила, според които да бъдат гарантирани по-ниски такси за ...

  • Какво да правим, ако поръчката от сайта не идва?

    Голямото пазаруване за Коледа и Нова година отдавна е отминало. В ЕПЦ обаче получаваме оплаквания от хора, които са направили поръчки онлайн преди месец или два, но стоките още не са дошли. Какво да правите в подобен случай?

  • Какво не можем да върнем, ако сме го купили онлайн?

    През целия месец януари празниците продължават с пълна сила. Купуването на подаръци също. Какво обаче да правим, ако това, което са избрали нашите близки не ни допада? Ако подаръкът е купен онлайн, имаме 14 дни от доставката, за да го върнем. Подобна опция предлагат и по-големите големи физически магазини. Какво ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [63]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре