Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Седем важни неща, които трябва да знаете преди покупките за Коледа

07.12.2017

Дядо Коледа не е единственият, който прави подаръци за Коледа и Нова година. Ако и вие имате дълъг списък с дрехи, играчки или джаджи за предстоящите празници, то е важно да бъдете добре подготвени и да знаете какви са вашите права при пазаруване в интернет. Отделете малко време, за да проучите и проверите предварително всичко и така ще си спестите главоболие и тревоги. ЕПЦ България ви предлага 7 практически съвета преди голямото онлайн пазаруване за празниците.

1. Много внимателно проверете сайта и фирмата, от която ще поръчате часовника за сина или кукла с розова коса за дъщерята. Вижте дали продавачът има електронна поща, пощенски адрес и телефонен номер или с него може да се свържете само чрез формуляра за контакт! Проверете дали на сайта има общи условия! А в тях има ли информация за плащането, правото на отказ и връщане на покупката, както и данни за гаранцията и нейната продължителност? Ако дори само едно от тези условия липсва, то нашият съвет е по-скоро да потърсите друг сайт, от където да пазарувате.

2. Сравнете цените. Ясно е, че трябва да купувате много неща и когато ги намерите на по-изгодни цени, ще бъдете по-доволни. Но, помислете добре когато намерите маратонки за 30 евро, чиято цена иначе би трябвало да бъде около 150 евро. Ако стоката е много по-евтина, отколкото на други сайтове, помислете още веднъж. В този случай е възможно маратонките да се окажат платненки, фалшификати или изобщо да не пристигнат.

3. Не се бавете. Не само вие искате да купите подаръци, но и много други хора. Затова ако ще го правите онлайн, поръчайте навреме - в противен случай рискувате да оставите елхата без вашите дарове. Поради огромното количество поръчки е възможно куриерите да не успеят да доставят стоката навреме.

Проверете и срока за доставка, който е обещала фирмата на своя сайт. Според Закона за защита на потребителите покупката ви трябва да бъде доставена до 30 дни, освен ако не сте се разбрали нещо различно с продавача. Ако стоката не бъде доставена в рамките на договорения срок, то можете да се свържете с търговеца и да му дадете допълнителна отсрочка. В случай че и тогава не получите покупката си, то може да развалите договора и да поискате парите си обратно и изобщо да откажете да вземете поръчаното. Не забравяйте, че ако сте посочили ясно на търговеца, че имате нужда от дадена покупка до определена дата, то можете да анулирате договора с него след изтичане на договорения срок и без да му давате допълнително време за доставка.

4. Проверете дали подаръкът е безопасен. Коледа е един от най-чаканите празници за децата. И независимо от това колко време ще ви отнеме, много важно е да се уверите, че играчката, която сте купили за малчугана, е безопасна. Според данни на Европейската комисия през 2016 г. именно детските играчки са били категорията продукти с най-често подавани сигнали в системата за бърз обмен на информация за опасни стоки.

Затова - винаги поръчвайте от надеждни търговци, интересувайте се от съдържанието и материалите, от които са направени играчките и дали ясни указания за евентуални опасности. Изберете играчки, които са подходящи за възрастта на детето и бъдете особено внимателни, ако има подвижни части или такива, които лесно могат да бъдат скъсани или отскубнати (копчета, пластмасови очи на плюшени играчки например).

5. При получаване на стоките от куриера проверете какво точно са ви изпратили. Много често търговците предлагат опция за преглед преди доставка. Ако опаковката е разпечатана или стоката има видим дефект, отбележете го в протокола на доставчика. Независимо от това дали навън е студено или пък куриерът твърди, че много бърза, направете проверката, за да сте сигурни, че всичко е наред.

 6.  Имайте предвид, че и за коледните покупки нормалният период на отказ и връщане на стоката е 14 дни от деня на получаване на доставката. Ако подаръкът вече ви е доставен в началото на декември, то тогава на Коледа срокът за отказ вече ще е изтекъл. Добър вариант е да избирате търговци, които предоставят по-дълъг срок за връщане на продуктите от този, определен в закона. Добре е и да проучите желанията на своите близки, преди да направите поръчките. Имайте предвид, че за да упражните правото си на отказ, трябва да го заявите по някакъв начин – по електронната поща, чрез формуляр на сайт. След  като декларирате, че искате да върнете стоката, трябва да я изпратите  обратно най-късно до 14 дни. Продавачът от своя страна трябва да върне парите за цената на стоката и за доставката в рамките на още 14 дни.

7. Внимание! Има стоки, за които правото на отказ не важи – например ако сте купили за подарък електронна игра за детето. Няма да ви приемат обратно и поръчани онлайн крем, парфюм, шампоан или бельо, както и уреди като самобръсначки или епилатори. Ако сте повредили, надраскали или скъсали стоката също няма как да получите обратно цялата сума от страна на продавача.

Снимка: pexels.com

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [47]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре