Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Черният петък иде. Какво трябва да знаят потребителите?

16.11.2017

Тази година Черният петък ще се проведе на 24 ноември. Някои търговци предлагат и стоки с намаление на Кибер понеделник. Други удължават срока, като го превръщат в цяла поредица дни с промоции. Като се има предвид, че българските потребители все повече пазаруват по време на подобни акции, от ЕПЦ България решихме да обърнем внимание на най-важното преди Голямото пазаруване.

Бъдете бдителни, когато поръчвате от телефона

Скорошно проучване показа, че над половината от българите предпочитат да влизат в интернет през смартфоните си. Когато използвате мобилни устройства, за да поръчате стока или услуга, бъдете особено внимателни. Причината е, че на по-малкия екран на телефона е възможно цените или условията за покупката да не се виждат достатъчно ясно и така да се окаже, че стоката всъщност не е толкова изгодна, колкото очаква човек. Препоръчително е да не се отварят и връзки или прикачени файлове, получени в електронни писма, чиито податели не са ви познати или са неочаквани. Причината е, че там могат да съдържат вируси или фишинг атаки, които да увредят и телефона, и всички лични данни, които се съдържат в него.

Напишете си „домашното“

Проверете добре търговеца, преди да пазарувате онлайн, особено ако никога не сте пазарували от него и не ви е препоръчан от доволен близък или приятел. Според разпоредбите в ЕС всички фирми са задължени да дадат на сайта си пълни данни за контакт, включително пощенски адрес. А вие от своя страна бихте могли да проверите този адрес чрез търсене в интернет – например в google maps. Ако искате да си купите маркови маратонки или дрехи, то проверете дали поръчвате от сайта на фирмата производител или дистрибутор на съответната марка. В противен случай няма как да се очаква добро качество на желания продукт.

Ако пазарувате от  сайтове, базирани извън ЕС, то възможността за защита е ограничена. Важно е да се знае, че интернет страниците, в чиито адрес има абревиатура, валидна за дадена държава, не означава, че това са фирми, действително регистрирани там. Например не всеки сайт, който завършва на co.uk задължително е на английска фирма. 

Плащайте сигурно

Наличието на буквата S в началото на адреса на сайта -  “https”, е знак за сигурна връзка. Не плащайте и не отваряйте интернет банкирането си през обществено достъпни WIFI връзки – в хотела или в парка. Плащането с кредитна карта или през системи като Paypal дава допълнителна защита в случай на проблем. Строго се препоръчва да не се пращат пари по банката или като паричен превод, защото тези суми няма как да се проследят.

Прочетете и малкия шрифт

Важно е да се четат и най-малките букви и целите общи условия, преди да се направи дадена поръчка. Добре е да се провери каква е политиката за връщане на дадена стока и кой трябва да плати транспортните разходи в подобен случай.

Намаление. И после…

  • Имате право на информация за степента на намаляване на цените. Провеждането на промоции чрез първоначално повишаване на цените и след това понижаването им до нормални нива е нелоялна търговска практика. Попитайте и проверете (онлайн например) каква отстъпка предлага фирмата и преценете дали промоцията всъщност ви спестява пари. Проверете на каква е цената поне няколко дни преди Черния петък, както и в други сайтове.
  • Имате право да върнете стоките, купени онлайн, без да посочвате причина за това до 14 дни след като са ви ги доставили. След това до 14 дни търговецът трябва да ви върне парите и в зависимост от условията му – възможно е и да не се налага да плащате транспортни разходи за връщането на стоките, но това не е задължително. Тези условия важат и ако върнете една стока, а сте купили няколко.
  • Ако продуктът е дефектен, може да предявите рекламация пред търговеца до 2 години след покупката. Това ви дава право да изискате ремонт, замяна на стоката или дори връщане на платената сума, ако дефектът е значителен или не може да бъде поправена.
  • Ако купувате от сайтове зад граница, проверете какви ще бъдат разходите за доставка до България. Търговците могат да откажат да ви доставят поисканата стока до нашата държава само по обективни причини.
  • Проверете предварително правилата на онлайн магазина, както и как може да върнете стоката или да замените дрехата с друг размер, например.      
  • Избягвайте скъпите аксесоари за новата си техника. Не е необходимо да купувате кабел или външен твърд диск от същия магазин, от където ще си купихте и новия си лаптоп, защото те могат да се окажат много по-скъпи от колкото на други места.
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • ЕК: социалните медии да положат повече усилия, за да спазят изцяло правилата на ЕС за защита на потребителите

    Дружествата в областта на социалните медии трябва да положат повече усилия, за да изпълнят исканията, отправени през март миналата година от Европейската комисия и органите за защита на потребителите на държавите членки, за спазване на правилата на ЕС за защита на потребителите. Това пише в прессъобщение на ...

  • ЕП забрани геоблокирането при онлайн покупките

    Европейският парламент гласува премахване на ограниченията при онлайн пазаруване от друга страна в рамките на ЕС. Така хората, които пазаруват през интернет, ще имат по-широк и по-лесен трансграничен достъп до продукти, резервации за хотели, коли под наем, продажба на билети за концерти или развлекателни паркове.

  • Десет съвета при пазаруване от онлайн платформа

    Напоследък в Европейски потребителски център България се получават все повече запитвания и жалби от потребители, които са купили продукт от т.нар. маркетплейс. Някои от тях не са получили телефона си навреме. Други искат да върнат телевизора в рамките на 14-дневния период за размисъл, защото са променили решението ...

  • Новите правила за защита на лични данни

    Европейската комисия публикува насоки, за да улесни прякото и безпроблемно прилагане на новите правила за защита на данните в целия ЕС. Промяната влиза в сила от 25 май 2018 г.

  • Италиански регулатор проверява Apple и Samsung

    Италианският регулатор за защита на конкуренцията реши да образува две отделни разследвания срещу дружествата от групата Samsung и групата Apple, опериращи в Италия. До това се стига след няколко жалби, получени от потребители, и предварителни проучвания, извършени служебно, съобщиха от регулатора.

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [50]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре