Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Без роуминг след 15 юни. Въпроси и отговори

16.05.2017

След 15 юни 2017 г. отпадат таксите за роуминг. Когато използвате вашия мобилен телефон в други страни от ЕС, ще заплащате по същата тарифа като националната. Всеки съществуващ или нов договор, който включва роуминг услуги, ще се превърне в договор за "роуминг като у дома".

Новите правила на ЕС обхващат гласови повиквания, SMS и преноса на данни. Напомняме потребителите да не подписват нови договори само във връзка с отпадане на роуминга, както вече призоваха от Комисията за защита на потребителите. Ето и отговорите на някои от най-често задаваните въпроси:

Въпрос:
Ако пътувам в друга страна от ЕС, колко ще плащам за разговори?
Отговор: Не повече, отколкото плащате вкъщи. След 15 юни 2017 г.

Въпрос: Има ли изключения или скрити уловки?
Отговор: Ако се преместите и установите трайно в друга страна от ЕС, вече няма да можете да се възползвате от тарифите на операторите в страната, от която идвате.

Въпрос: Колко дълго мога да говоря по телефона като от вкъщи?
Отговор: Общото правило е, че докато прекарвате повече време у дома, отколкото в чужбина, или използвате мобилния си телефон повече вкъщи, отколкото в чужбина, можете да говорите по телефона на  цените на вътрешния пазар, докато пътувате навсякъде в ЕС. Това се счита за справедливо използване на роуминга.
В противен случай вашият мобилен оператор може да се свърже с вас. Ако прекарвате по-голяма част от времето си в чужбина и разговаряте по телефона повече в чужбина, отколкото вкъщи в продължение на над 4 месеца, операторът може да поиска обяснение в рамките на 14 дни. Ако продължите да използвате роуминг и след тези 14 дни, вашият оператор може да ви наложи малка такса за потреблението в роуминг. Това е ограничено до 3,2 цента на минута за обаждане и 1 цент за SMS. За интернет максималната надбавка може да бъде 7,7 eвро заGB (към 15 юни 2017 г.) до 2,5 евро за GB (след 1 януари 2022 г.).

Въпрос: Ако пътувам само 2-3 седмици през годината в друга страна от ЕС, мога ли да ползвам националния си пакет без ограничения?
Отговор: Да. Просто трябва да имате предвид, че ако във вашия национален пакет имате неограничени данни (интернет), то в чужбина може да не са напълно неограничени. Или ако имате включен повече интернет на много ниска цена във вашия национален пакет, то в роуминг може да разполагате с ограничен достъп до интернет. И в двата случая обаче ще можете да си покриете всички или поне повечето от вашите нужди, свързани с интернет.

Въпрос: Има ли значение на какъв оператор е човекът, с когото ще си говоря или пиша SMS, докато пътувам?
Отговор: Не. Когато пътувате в ЕС, всички обаждания до мобилни и фиксирани номера в Общността ще се приспаднат от националния ви обем минути (или ще са неограничени, ако имате неограничени разговори вкъщи), точно както ако се обадите във вашата държава.

Въпрос: Трябва ли да направя нещо специално, за да говоря в роуминг като у дома?
Отговор: Не, не е необходимо. Вашият оператор автоматично ще престане да прилага таксата за роуминг, когато пътувате в чужбина в ЕС след 15 юни 2017 г.

Въпрос: Какво да правя, ако пътувам в чужбина, но не успея да използвам роуминга като вкъщи и бъда таксуван?
Отговор: Първо трябва да оспорите тези допълнителни такси пред вашия оператор. Ако операторът продължава да ви таксува, трябва да уведомите съответния орган във вашата страна (Комисия за регулиране на съобщенията), който ще провери случая.

Въпрос: Ще бъда ли уведомен за промените?
Отговор: Да. Вашият оператор трябва да ви информира за края на таксите за роуминг и за това как ще бъде засегнат вашият конкретен план, а договорът ви ще бъде съответно коригиран. Обществената информация относно конкретната ви тарифа (например на уебсайта на вашия оператор) също трябва да бъде адаптирана по отношение на роуминга. Когато преминавате граница в рамките на ЕС след 15 юни 2017 г., ще продължавате да получавате SMS, който ви информира, че сте в роуминг. 


Още отговори на вашите въпроси може да видите тук.


Снимка: www.pexels.com

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Нови правила в защита на потребителите

    Европейският парламент и Съветът постигнаха политическо съгласие по предложението на Европейската комисия за подобряване на механизма за сътрудничество в целия ЕС за защита на потребителите. Тези нови правила ще въведат механизъм за бързо и по-ефективно трансгранично сътрудничество между националните ...

  • КЗП с препоръки за покупката на скейтборд и кънки

    От Комисията за защита на потребителите представиха важни препоръки към родителите, които ще избират и купуват скейтборд или кънки за децата си това лято.

  • ЕП с препоръки за онлайн платформите

    Режимът на отговорност на онлайн платформите трябва да бъде допълнително разяснен, тъй като е основен стълб на цифровата икономика на ЕС. Важно да се предприемат действия срещу разпространяването на фалшиви новини. Онлайн платформите трябва да водят борба с незаконните стоки, незаконното съдържание и нелоялните ...

  • Дрехи и спортни стоки: най-популярните онлайн покупки в ЕС

    Шест от всеки десет души, които пазаруват по интернет, са си поръчали дрехи и/или спортни стоки през 2016 г., което поставя тази категория на първо място при онлайн покупките в Европейския съюз. Другите най-често поръчвани онлайн стоки и услуги са пътуванията и резервациите за ваканции и почивки, както и ...

  • Европейският парламент предлага 5 години гаранция за големи домакински електроуреди

    За всички стоки, които се продават в ЕС, да се предоставят ръководства за поддръжка и ремонт на потребителите, да се предлагат отделни резервни части вместо цялостна конструкция, а търговците да бъдат задължени да ги предоставят на разумна цена и в рамките на минимален срок. Това са част от мерките, които са ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [40]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре