Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Без роуминг след 15 юни. Въпроси и отговори

16.05.2017

След 15 юни 2017 г. отпадат таксите за роуминг. Когато използвате вашия мобилен телефон в други страни от ЕС, ще заплащате по същата тарифа като националната. Всеки съществуващ или нов договор, който включва роуминг услуги, ще се превърне в договор за "роуминг като у дома".

Новите правила на ЕС обхващат гласови повиквания, SMS и преноса на данни. Напомняме потребителите да не подписват нови договори само във връзка с отпадане на роуминга, както вече призоваха от Комисията за защита на потребителите. Ето и отговорите на някои от най-често задаваните въпроси:

Въпрос:
Ако пътувам в друга страна от ЕС, колко ще плащам за разговори?
Отговор: Не повече, отколкото плащате вкъщи. След 15 юни 2017 г.

Въпрос: Има ли изключения или скрити уловки?
Отговор: Ако се преместите и установите трайно в друга страна от ЕС, вече няма да можете да се възползвате от тарифите на операторите в страната, от която идвате.

Въпрос: Колко дълго мога да говоря по телефона като от вкъщи?
Отговор: Общото правило е, че докато прекарвате повече време у дома, отколкото в чужбина, или използвате мобилния си телефон повече вкъщи, отколкото в чужбина, можете да говорите по телефона на  цените на вътрешния пазар, докато пътувате навсякъде в ЕС. Това се счита за справедливо използване на роуминга.
В противен случай вашият мобилен оператор може да се свърже с вас. Ако прекарвате по-голяма част от времето си в чужбина и разговаряте по телефона повече в чужбина, отколкото вкъщи в продължение на над 4 месеца, операторът може да поиска обяснение в рамките на 14 дни. Ако продължите да използвате роуминг и след тези 14 дни, вашият оператор може да ви наложи малка такса за потреблението в роуминг. Това е ограничено до 3,2 цента на минута за обаждане и 1 цент за SMS. За интернет максималната надбавка може да бъде 7,7 eвро заGB (към 15 юни 2017 г.) до 2,5 евро за GB (след 1 януари 2022 г.).

Въпрос: Ако пътувам само 2-3 седмици през годината в друга страна от ЕС, мога ли да ползвам националния си пакет без ограничения?
Отговор: Да. Просто трябва да имате предвид, че ако във вашия национален пакет имате неограничени данни (интернет), то в чужбина може да не са напълно неограничени. Или ако имате включен повече интернет на много ниска цена във вашия национален пакет, то в роуминг може да разполагате с ограничен достъп до интернет. И в двата случая обаче ще можете да си покриете всички или поне повечето от вашите нужди, свързани с интернет.

Въпрос: Има ли значение на какъв оператор е човекът, с когото ще си говоря или пиша SMS, докато пътувам?
Отговор: Не. Когато пътувате в ЕС, всички обаждания до мобилни и фиксирани номера в Общността ще се приспаднат от националния ви обем минути (или ще са неограничени, ако имате неограничени разговори вкъщи), точно както ако се обадите във вашата държава.

Въпрос: Трябва ли да направя нещо специално, за да говоря в роуминг като у дома?
Отговор: Не, не е необходимо. Вашият оператор автоматично ще престане да прилага таксата за роуминг, когато пътувате в чужбина в ЕС след 15 юни 2017 г.

Въпрос: Какво да правя, ако пътувам в чужбина, но не успея да използвам роуминга като вкъщи и бъда таксуван?
Отговор: Първо трябва да оспорите тези допълнителни такси пред вашия оператор. Ако операторът продължава да ви таксува, трябва да уведомите съответния орган във вашата страна (Комисия за регулиране на съобщенията), който ще провери случая.

Въпрос: Ще бъда ли уведомен за промените?
Отговор: Да. Вашият оператор трябва да ви информира за края на таксите за роуминг и за това как ще бъде засегнат вашият конкретен план, а договорът ви ще бъде съответно коригиран. Обществената информация относно конкретната ви тарифа (например на уебсайта на вашия оператор) също трябва да бъде адаптирана по отношение на роуминга. Когато преминавате граница в рамките на ЕС след 15 юни 2017 г., ще продължавате да получавате SMS, който ви информира, че сте в роуминг. 


Още отговори на вашите въпроси може да видите тук.


Снимка: www.pexels.com

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Проучване: Трудностите при онлайн пазаруване извън ЕС

    Все повече и повече европейци пазаруват онлайн, но въпреки това тяхното доверие в пазара извън ЕС остава ниско. Ново проучване показва, че причините за това са свързани с факта, че потребителите нямат информация и срещат трудности, когато нещо се обърка при покупката им.

  • Без по-високи такси за трансграничните плащания

    Ot 13 януари 2018 г., когато потребителите извършват трансгранично плащане с кредитна или дебитна карта в рамките на ЕС, търговците и банките не могат да ги таксуват повече, отколкото ако операцията е в рамките на държавата. Това важи за покупките онлайн и на място. Правилата са регулирани в ревизираната Директива ...

  • Как да върнем нежеланите подаръци?

    Подарили ли са Ви блуза в млечно розово, което ненавиждате? Или пък сте натрупали още един миксер за годишнината от сватбата? Вижте нашите съвети как може да върнете нежелания подарък.

  • Гише на пътника на летище София

    Последното гише на пътника за 2017 година беше на летище София. То се проведе на 19 декември на Терминал 2.

  • Бъдещи мениджъри на гости на ЕПЦ България

    Студенти от първи курс, специалност "Стопанско управление" с немски език в Стопански факултет на СУ "Св. Климент Охридски" бяха на посещение в офиса на Европейски потребителски център България. Дискусиите, свързани с потребителските права и онлайн търговията, се провеждат за пореден път в сътрудничество със ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [49]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре