Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Как да се спасим от абонаментни капани?

15.05.2017

3,5 милиона европейци са попаднали в нежелани капани за абонамент на различни стоки и услуги през последните три години. Това показва проучване, проведено в Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия, Белгия и Австрия. Именно в тези страни колегите от местните Европейски потребителски центрове получават и най-много оплаквания, свързани с такива казуси.

До абонаментни капани обикновено се стига, след като хората са приели оферта онлайн или през социалните мрежи. Близо една пета (19%) от потребителите избират да продължат да плащат, когато компанията им иска пари, въпреки че смятат, че не са поръчали нищо. Проучването показва, че средната цена на абонаментен капан за европейските потребители е била 115,7 евро.

Преди да отговорите на дадена реклама, уверете се дали сте проверили следното:
- С кого си имате работа? Проверете сайта на компанията за пълните детайли на търговеца, включително пощенски адрес и имейл.

- Къде е базирана компанията? Не разчитайте, че разширението на сайта е сигурен знак за това къде е базиран домейна – т.е. не винаги .de или .uk означава съответно търговец в Германия или Великобритания. Мрежата от ЕПЦ не може да помогне, ако компанията е извън ЕС, Норвегия и Исландия.

- Прочетохте ли общите условия? Особено частта, където се обяснява как може да прекратите договора, включително и дребния шрифт. Внимавайте да не се получи така, че несъзнателно да се съгласите с абонамент при условия и такси, които не ви удовлетворяват. В случай че условията не са достатъчно ясни в рекламното послание, отидете на сайта на компинята, за да ги прочетете внимателно. Не забравяйте да си направите копие.

- Проучете компанията. Дори бегла проверка в интернет за отзиви за този търговец може да ви спести доста главоболия. Бъдете внимателни и при твърде позитивна обратна връзка – това не винаги е гаранция за липса на проблеми.

- Проверете крайната цена – уверете се дали има допълнителни такси и други разходи.

- Документирайте поръчката си. Направете скрийншот на рекламата и на всяка стъпка от процеса по поръчка, запазете доказателствата за условията, при които сте се съгласили.

- Уверете се, че това е защитен сайт – преди да въведете банкова информация, проверете дали URL адресът започва с https:// .

- Платете с кредитна карта. При проблем може да се свържете с банката, за да поискате оспорване на плащането.

 

Не забравяйте!

- Внимавайте при въвеждането на лична информация (имена, банкови детайли, домашен адрес), за да не се стигне до злоупотреба.

- Имайте предвид, че ако всичко звучи прекалено хубаво, то най-вероятно не е така!


Какво да правите, ако сте попаднали в капана на нежелан абонамент?

- Не използвайте продукта, след като ви го доставят.

- Преверете дали сте обвързани с поръчката, която налага заплащане. Вие сте обвързани с поръчка, която води до задължение за плащане, само ако това задължение е било обявено преди поръчката и вие сте изрично сте се съгласили.

- Проверете дали можете да се откажете от покупката. Имате право на 14-дневен период на размисъл и връщане на стока, купена от разстояние - по интернет или телефон, в рамките на ЕС.

- Използвайте правото си на отказ като го изпратите по имейл или обикновена поща. Не забравяйте да запазите копие.

- Върнете неизползвания продукт, като пазите товарителница за това. Имайте предвид, че трябва да платите транспортни такси.

- Поискайте възстановяване на парите. Имате право да си получите парите, които сте платили за продукта, включително доставката.

- Ако компанията продължава да изисква плащане, може да уведомите търговеца, че вече сте оспорили фактурата.

- Ако ви потърсят от колекторска фирма, трябва писмено да я уведомите, че вече сте оспорили фактурата. В някои страни колекторите не изискват плащания за фактури, които са оспорени.

- Какво да правите, ако търговецът продължава да тегли пари от вашата карта или банкова сметка? След като сте се отказали от поръчката, споразумението се прекратява и търговецът вече няма право да тегли пари отбанковата ви сметка. Ако все пак това се случи,провете в банката си за възможността да направите сторниране, както и дали можете да анулирате банковата си карта. Имайте предвид, че за това можете да бъдете таксувани.

Проучването може да видите тук
Снимка: www.pexels.com

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [40]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре