Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Преди пазаруването за Коледа


Коледа наближава, дойде време и за купуването на подаръци за любимите хора, за колеги и приятели. Вижте какви са препоръките на Европейски потребителски център България за хората, които ще поръчат изненадите за своите близки и приятели чрез сайтове в чужбина.

Три важни съвета…

1. Проверете от кого купувате
Преди да поръчате подаръка за вашия любим човек или за детето си, проверете сайта на фирмата. Прочетете какви са отзивите за него във форумите. Бъдете внимателни към сайтове, създадени преди месец-два или такива, в които има сериозни пропуски, правописни грешки и дори думи на различни езици. Освен това никоя уважаваща себе си компания не би си позволила да продава скъпи маркови часовници или чанти като уточнявате подробности за поръчката чрез приложение за чат като Skype или Viber, например.

2. Плащайте по защитен начин
Най-лошият подарък за Коледа е да платите за изненада-подарък за своите близки, а поръчката изобщо да не пристигне. Плащането в аванс обикновено крие риск и понеже не винаги е възможно да дадете парите на куриера при получаването на стоката, то следващият добър вариант е да използвате кредитна карта. Така, ако подаръците от списъка не пристигнат, а продавачът не иска да ви върне парите, може да оспорите транзакцията с помощта на вашата банка.

3. Внимание към детайла
Когато сравнявате цените на различните стоки или услуги, обърнете внимание на детайлите. Понякога една цена може да не включва всичките такси и да има допълнителни разходи – за доставка например.
Проверете и какви са условията за връщане на покупката в случай, че не сте доволни от нея. Например – най-често няма как да се откажете от резервирани билети за самолет или запазена стая за почивка, защото обикновено за това има такса или зависи от периода за пътуване.
Не подписвайте и не се съгласявайте с условия в договора, които не разбирате.

И три важни права…

1. Правото да размислите
Когато поръчате пуловер или чанта онлайн, и тя пристигне, но не е в размера или цвета, който сте очаквали, може да ги върнете и то без обяснение. Това трябва да се случи до 14 дни след получаването им. Изключение има само за продуктите за лична хигиена (например бельо или самобръсначки), както и за козметика, книги или музикални дискове.
До 14 дни след връщането на стоката, трябва да си получите парите обратно. Според закона – по същия начин, по който сте платили, но понякога търговецът може да поиска да ви ги преведе по банков път, вместо да ги даде на ръка, както вие сте платили на куриера.

2. Правото на ясна информация
Търговецът е длъжен да даде пълна информация за фирмата на своя сайт, включително и пощенски адрес. Това е своеобразно успокоение, че може да се свържете с него и да го намерите в случай на проблем. Бъдете особено внимателни към сайтове, в които липсват пълните контакти на компанията, от която ще пазарувате.
На сайта трябва да е отбелязана и цялата цена на съответната стока, включително такси за доставка или допълнителни плащания.
Задължително е да има и връзка към онлайн платформата за разрешаване на спорове, която се управлява от Европейската комисия.

3. Право на обезщетение при дефектна стока
Всичко, което поръчате онлайн, трябва да отговаря на предварително договореното. В случай, че ципът на якето се развали при първото му обличане, може да направите рекламация за поправка от страна на продавача. Това трябва да се случи безплатно и в рамките на разумен срок.

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

  • Онлайн пазаруване: Неоправдани пречки пред потребителите в ЕС

    Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене, когато пазаруват онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги ...

  • Къде в ЕС зимните гуми са задължителни и колко ще ни глобят в противен случай

    Къде в ЕС зимните гуми са задължителни и колко ще ни глобят в противен случай В повечето държави в ЕС зимните гуми не са задължителни, но има и изключения. Използването на зимни гуми е разписано в закон в Естония, Финландия, Латвия, Словения, Хърватия и Швеция. Това обясни Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център България към Комисията за защита на потребителите, по време ...

Страници:  1  2  3  4  5  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре