Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"


Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години трайно нараства, като през 2016г. достигна своя връх отпреди 10 години. Според мен този показател е пряко свързан с развитието на информационните технологии и улесняването на достъпа, който те дават на потребителите по отношение на информацията и възможностите за избор. Това каза днес Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) на кръгла маса на тема Информационните технологии в полза на потребителите”, организирана по повод Световния ден на потребителите 15-ти март.

Събитието бе открито от министъра на икономиката доц. д-р Теодор Седларски.

На кръглата маса бяха обсъдени новите възможности и предизвикателствата, които споделената икономика поставя пред съвременните потребители и институциите. Представени бяха някои моменти във връзка с новото европейско законодателство за защита на потребителите в областта на цифровата икономика и онлайн продажбите на стоки. Дискутирани бяха предстоящите промени в сферата на телекомуникациите по отношение отпадането на роуминга и ползването на платформи за предплатени услуги. Коментирани бяха и рисковете в киберпространството, както и възможностите те да бъдат преодолени. 

 „Когато говорим за онлайн търговия, гражданите най-често се обръщат към КЗП по повод забавени поръчки, възпрепятстване правото на отказ в 14-дневния законов срок и затруднена обрат на връзка. Пропуските на онлайн търговците преди всичко са непредоставяне на координати за връзка с тях, както и на условията, срока и начина на упражняване правото на отказ от покупката. Пренебрегване правото на отказ също се среща”, каза Константин Арабаджиев, член на КЗП.  

 „Фалшивите намаления и нереалните промоции са най-често срещаните нелоялни търговски практики при онлайн магазините. Понякога търговците не спазват предварително поет ангажимент за по-бърза доставка от предвидения по закон 30-дневен срок. Ние винаги съветваме потребителите преди да вземат решение за покупка да проверят историята на търговеца, да се запознаят с условията на сделката и основните характеристики на стоките. Важно е и да сравняват различни оферти, да изискват писмено потвърждаване на поръчката и да проверят дали са предоставени отстъпките, ако такива са били обещани”, каза на свой ред Константин Райков – член на КЗП.

Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център към КЗП, обясни, че най-честите пречки пред потребителите, които пазаруват онлайн от друга държава в ЕС, са свързани с езиковата бариера, както и с опасенията, че стоките им ще бъдат доставени за по-дълъг срок или че трябва да платят по-високи транспортни разходи. Ако нещо е твърде хубаво, за да истина, то най-вероятно не е, т.е. ако ни продават парфюм за 20 лв, а той струва 120 лв, очевидно е, че има някакъв проблем, каза Арсенов. Той посъветва потребителите да проверяват знаците за доверие на сайта, както и дали неговият адрес започва с htpps, а не само с htpp, преди да поръчат оттам.

В дискусията се включиха институции, контролни органи, експерти, потребителски организации и браншови асоциации.

 

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

  • Онлайн пазаруване: Неоправдани пречки пред потребителите в ЕС

    Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене, когато пазаруват онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги ...

  • Преди пазаруването за Коледа

    Преди пазаруването за Коледа Коледа наближава, дойде време и за купуването на подаръци за любимите хора, за колеги и приятели. Вижте какви са препоръките на Европейски потребителски център България за хората, които ще поръчат изненадите за своите близки и приятели чрез сайтове в чужбина. Три важни съвета… 1. Проверете от кого купувате Преди ...

  • Къде в ЕС зимните гуми са задължителни и колко ще ни глобят в противен случай

    Къде в ЕС зимните гуми са задължителни и колко ще ни глобят в противен случай В повечето държави в ЕС зимните гуми не са задължителни, но има и изключения. Използването на зимни гуми е разписано в закон в Естония, Финландия, Латвия, Словения, Хърватия и Швеция. Това обясни Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център България към Комисията за защита на потребителите, по време ...

Страници:  1  2  3  4  5  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре