Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Каква беше потребителската 2016-а година?


Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за преустановяване на некоректни спрямо потребителите действия на търговци в сферата на телекомуникациите, туризма, онлайн търговията и др. Това стана ясно на пресконференция, на която контролният орган представи резултатите от своята дейност през 2016 г.  

„Запазва се тенденцията в около десет процента от случаите да се установяват различен тип нарушения. Акцентът в контролната ни дейност и в този сектор бе поставен най-вече върху нелоялните търговски практики. Целта е да сведем до минимум стремежа на търговците да се изкушават да поемат обещания, които впоследствие да не изпълняват”, коментира Димитър Маргаритов, председател на КЗП. Той посочи, че все още това е едно от най-сериозните нарушения, което се среща, както при туроператори, така и при хотелиери и ресторантьори.

За 2016 г. КЗП е извършила 3148 инспекции – това са  проверки при производители и вносители и на търговски обекти за продажбата на опасни стоки, съобщи Константин Арабаджиев, член на КЗП. Стоките, които са проверявани, са свързани с отглеждането на деца, продукти за свободно време, градински мебели и надуваеми изделия. На база на тези инспекции са съставени 295 акта за продажба на опасни стоки, каза още Арабаджиев

„Стремежът за улесняване процеса по постигане на извънсъдебно решение на възникнал потребителски спор и новите секторни помирителни комисии са двете причини, поради които през миналата година акцентирахме и върху популяризирането на помирителното производство”, посочи Константин Райков, член на КЗП. Той съобщи, че са образувани 438 помирителни производства. По-голямата част са свързани с правото на рекламация, неравноправни клаузи и нелоялни практики.

По повод проблеми с онлайн търговци е и най-големият дял жалби и сигнали до Европейския потребителски център – България. През 2016 г. общият брой на постъпилите оплаквания там е над 1300, като има ръст от близо 30% спрямо 2015 г., обяви директорът му Игнат Арсенов. Той предупреди, че потребителите преди да пазаруват онлайн, трябва да проверят кой е търговецът, има ли яснота за фирмата и адреса му. Ако липсват данни за това, то  има голяма вероятност този търговец да е извън ЕС и защитата им на потребители да бъде ограничена.


на снимката от ляво на дясно: Константин Райков, Димитър Маргаритов, Константин Арабаджив и Игнат Арсенов

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка

    Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“ Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Онлайн пазаруване: Неоправдани пречки пред потребителите в ЕС

    Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене, когато пазаруват онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги ...

  • Преди пазаруването за Коледа

    Преди пазаруването за Коледа Коледа наближава, дойде време и за купуването на подаръци за любимите хора, за колеги и приятели. Вижте какви са препоръките на Европейски потребителски център България за хората, които ще поръчат изненадите за своите близки и приятели чрез сайтове в чужбина. Три важни съвета… 1. Проверете от кого купувате Преди ...

Страници:  1  2  3  4  5  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре