Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Онлайн пазаруване: Неоправдани пречки пред потребителите в ЕС


Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене, когато пазаруват онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги в ЕС?“. Документът представлява анализ на случаи на различно третиране на клиенти в цяла Европа, което е в противоречие с Директивата за услугите, където е забранено допускането на дискриминация на базата на националност или местоживеене. 

Доклад на мрежата на европейските потребителски центрове ECC-Net установи, че потребителите продължават да се сблъскват с ограничения и редовно получават отказ да им се достави дадена стока или тя е на по-висока цена като причината е в тяхната националност или място на пребиваване. Оплакванията показват, че някои търговци са създали изкуствени бариери и мотивите за ограниченията, които се прилагат, често са неоснователни. Най-много такива оплаквания има от страна на потребители от Австрия, Италия и Ирландия.

ECC-Net призовава за по-голяма яснота по отношение на това какво представлява дискриминация по смисъла на член 20, ал. 2 от Директивата за услугите и за по-строго правоприлагане, когато се появят нарушения от страна на доставчиците на услуги.

"Директивата за услугите е важна стъпка за подобряване на функционирането на единния пазар на услуги. В същото време потребителите твърде често се сблъскват с ограничения, а причините, изтъкнати от страна на търговците, са неубедителни и липсват обективни критерии за това“, каза директорът на ЕПЦ България Игнат Арсенов.

Докладът е резултат от съвместните усилия на мрежата ECC-Net, като ръководител на проекта беше EПЦ Ирландия. 

Ключови изводи:

-        Между януари 2013 г. и декември 2015 г. в мрежата на ECC-Net са получени 532 оплаквания, свързани с член 20, ал. 2 от Директивата за услугите. Това представлява увеличение от 140 % спрямо оплакванията от този характер, докладвани на ECC-Net между 2010 и 2012 година.

-        Най-много оплаквания има от потребители, базирани в Австрия (138), Италия (68), и Ирландия (66). България е на 12-о място (виж прикачения файл).

-        Повече от 82 % от случаите са свързани с пребиваването на потребителите, а не с тяхната националност и се отнасят най-вече за онлайн транзакциите.

-        Почти 68 % от жалбите са за това, че потребителите са се изправяли пред разлика на цените или услугите - най-вече при поръчката на стоки като  електроника, домакински уреди, превозни средства, дрехи, книги, сваляне на музика или данни.

-        Близо 25 % от случаите са за услуги, свързани с туризма, включително и такива, предоставяни от туристически агенции, места за настаняване или увеселителни паркове.

-        Около от 5 % от случаите са били в сектора за отдаване под наем и оперативен лизинг.

-        Търговците, които прилагат ограничения за стоките или цените за потребителите на базата на тяхната националност или място на пребиваване, го правят чрез: блокиране на достъпа до уебсайтове, автоматично препращане към друг сайт, отказ от доставка или плащане, или прилагане на различни цени или условия за продажба.

-        От 243 случаи, в които ECC-Net се е намесила, 54 са били докладвани на съответните правоприлагащи органи. Това се дължи главно на факта, че търговците не сътрудничат със съответния ЕПЦ и липсата на задоволително обяснение от страна на използваните бизнес практики.

Казуси:

-        Италиански потребител се опитва да резервира почивка в Италия чрез уебсайт, управляван от търговец, базиран в Германия. Потребителят е задължен от търговеца да предостави адрес в Германия и понеже реално няма такъв, не  успява да довърши онлайн резервацията си.

-        Белгийски потребител иска да купи електронен четец с вграден френски речник чрез френската версия на сайта на мултинационална компания, базирана в Люксембург. Но не успява. Той е пренасочен обратно към сайт, където продуктът с нужните му функции не е бил в наличност.

-        Британски потребител резервира почивка във Франция за семейството си, но впоследствие установява, че в UK версията цената е по-висока, отколкото във френския й еквивалент. Мъжът плаща £870 като децата под 7 г. не се таксуват, докато френският  сайт предлага същата почивка за £737 като децата под 12 г. могат да почиват безплатно.

-        Български потребител се опитва да направи резервация за хотел през румънски сайт. Резервацията не е приета, а човекът е информиран, че според общите условия достъпът до съответните услуги не е възможен за български граждани, а само за граждани на Румъния и че търговецът си запазва правото да предлага услугата на различни цени в зависимост от пазара, за който се предлагат.

-        След като се опитва да резервира почивка през австрийски туроператор, потребител от Чехия установява, че на фирмата не й е позволено да приема резервации от граждани на Чехия, Унгария, Словакия, Естония, Литва, Латвия, Хърватска, България и Румъния.

Снимка: www.pexels.com

Прикачени документи
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

  • Преди пазаруването за Коледа

    Преди пазаруването за Коледа Коледа наближава, дойде време и за купуването на подаръци за любимите хора, за колеги и приятели. Вижте какви са препоръките на Европейски потребителски център България за хората, които ще поръчат изненадите за своите близки и приятели чрез сайтове в чужбина. Три важни съвета… 1. Проверете от кого купувате Преди ...

  • Къде в ЕС зимните гуми са задължителни и колко ще ни глобят в противен случай

    Къде в ЕС зимните гуми са задължителни и колко ще ни глобят в противен случай В повечето държави в ЕС зимните гуми не са задължителни, но има и изключения. Използването на зимни гуми е разписано в закон в Естония, Финландия, Латвия, Словения, Хърватия и Швеция. Това обясни Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център България към Комисията за защита на потребителите, по време ...

Страници:  1  2  3  4  5  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре