Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Онлайн пазаруване: Неоправдани пречки пред потребителите в ЕС


Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене, когато пазаруват онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги в ЕС?“. Документът представлява анализ на случаи на различно третиране на клиенти в цяла Европа, което е в противоречие с Директивата за услугите, където е забранено допускането на дискриминация на базата на националност или местоживеене. 

Доклад на мрежата на европейските потребителски центрове ECC-Net установи, че потребителите продължават да се сблъскват с ограничения и редовно получават отказ да им се достави дадена стока или тя е на по-висока цена като причината е в тяхната националност или място на пребиваване. Оплакванията показват, че някои търговци са създали изкуствени бариери и мотивите за ограниченията, които се прилагат, често са неоснователни. Най-много такива оплаквания има от страна на потребители от Австрия, Италия и Ирландия.

ECC-Net призовава за по-голяма яснота по отношение на това какво представлява дискриминация по смисъла на член 20, ал. 2 от Директивата за услугите и за по-строго правоприлагане, когато се появят нарушения от страна на доставчиците на услуги.

"Директивата за услугите е важна стъпка за подобряване на функционирането на единния пазар на услуги. В същото време потребителите твърде често се сблъскват с ограничения, а причините, изтъкнати от страна на търговците, са неубедителни и липсват обективни критерии за това“, каза директорът на ЕПЦ България Игнат Арсенов.

Докладът е резултат от съвместните усилия на мрежата ECC-Net, като ръководител на проекта беше EПЦ Ирландия. 

Ключови изводи:

-        Между януари 2013 г. и декември 2015 г. в мрежата на ECC-Net са получени 532 оплаквания, свързани с член 20, ал. 2 от Директивата за услугите. Това представлява увеличение от 140 % спрямо оплакванията от този характер, докладвани на ECC-Net между 2010 и 2012 година.

-        Най-много оплаквания има от потребители, базирани в Австрия (138), Италия (68), и Ирландия (66). България е на 12-о място (виж прикачения файл).

-        Повече от 82 % от случаите са свързани с пребиваването на потребителите, а не с тяхната националност и се отнасят най-вече за онлайн транзакциите.

-        Почти 68 % от жалбите са за това, че потребителите са се изправяли пред разлика на цените или услугите - най-вече при поръчката на стоки като  електроника, домакински уреди, превозни средства, дрехи, книги, сваляне на музика или данни.

-        Близо 25 % от случаите са за услуги, свързани с туризма, включително и такива, предоставяни от туристически агенции, места за настаняване или увеселителни паркове.

-        Около от 5 % от случаите са били в сектора за отдаване под наем и оперативен лизинг.

-        Търговците, които прилагат ограничения за стоките или цените за потребителите на базата на тяхната националност или място на пребиваване, го правят чрез: блокиране на достъпа до уебсайтове, автоматично препращане към друг сайт, отказ от доставка или плащане, или прилагане на различни цени или условия за продажба.

-        От 243 случаи, в които ECC-Net се е намесила, 54 са били докладвани на съответните правоприлагащи органи. Това се дължи главно на факта, че търговците не сътрудничат със съответния ЕПЦ и липсата на задоволително обяснение от страна на използваните бизнес практики.

Казуси:

-        Италиански потребител се опитва да резервира почивка в Италия чрез уебсайт, управляван от търговец, базиран в Германия. Потребителят е задължен от търговеца да предостави адрес в Германия и понеже реално няма такъв, не  успява да довърши онлайн резервацията си.

-        Белгийски потребител иска да купи електронен четец с вграден френски речник чрез френската версия на сайта на мултинационална компания, базирана в Люксембург. Но не успява. Той е пренасочен обратно към сайт, където продуктът с нужните му функции не е бил в наличност.

-        Британски потребител резервира почивка във Франция за семейството си, но впоследствие установява, че в UK версията цената е по-висока, отколкото във френския й еквивалент. Мъжът плаща £870 като децата под 7 г. не се таксуват, докато френският  сайт предлага същата почивка за £737 като децата под 12 г. могат да почиват безплатно.

-        Български потребител се опитва да направи резервация за хотел през румънски сайт. Резервацията не е приета, а човекът е информиран, че според общите условия достъпът до съответните услуги не е възможен за български граждани, а само за граждани на Румъния и че търговецът си запазва правото да предлага услугата на различни цени в зависимост от пазара, за който се предлагат.

-        След като се опитва да резервира почивка през австрийски туроператор, потребител от Чехия установява, че на фирмата не й е позволено да приема резервации от граждани на Чехия, Унгария, Словакия, Естония, Литва, Латвия, Хърватска, България и Румъния.

Снимка: www.pexels.com

Прикачени документи
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка

    Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“ Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

  • Преди пазаруването за Коледа

    Преди пазаруването за Коледа Коледа наближава, дойде време и за купуването на подаръци за любимите хора, за колеги и приятели. Вижте какви са препоръките на Европейски потребителски център България за хората, които ще поръчат изненадите за своите близки и приятели чрез сайтове в чужбина. Три важни съвета… 1. Проверете от кого купувате Преди ...

Страници:  1  2  3  4  5  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре